Informujemy naszych klientów, że Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie – Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Krakowie decyzją z dnia 08.04.2021 r. nr KR.RZT.70.53.2020 zatwierdził nową taryfę opłat za wodę i ścieki dla Miasta Limanowa na okres kolejnych trzech lat.
Decyzja ta nie jest jeszcze prawomocna, lecz najprawdopodobniej wejdzie w życie w m-cu maju br.
Efektem zatwierdzenia nowej taryfy będą zmiany cen za wodę i ścieki. :
Cena brutto za wodę dla gospodarstw domowych :
Obecnie 4,19 zł/m3 , po zmianie 4,54 zł/m3 - tj. zmiana o 0,35 zł/m3 , czyli o 8,3%.
Cena brutto za ścieki dla gospodarstw domowych :
Obecnie 6,94 zł/m3 , po zmianie 8,83 zł/m3 – tj. zmiana o 1.89 zł/m3 , czyli o 27,2 %
Łączna cena brutto za wodę i ścieki dla gospodarstw domowych :
Obecnie 11,13 zł/m3 , po zmianie 13,37 zł/m3 – tj. zmiana o 2,24 zł/m3, czyli o 20 %
Pomimo wprowadzanej zmiany ceny za wodę i ścieki w Limanowej nadal utrzymują się na stosunkowo niskim poziomie i kształtują się poniżej średnich w Małopolsce :
|
MIASTO |
Cena za wodę |
Cena za ścieki |
Cena za wodę i ścieki |
Okres ważności taryfy |
1 |
Muszyna |
8,70 zł |
14,76 zł |
23,47 zł |
taryfa z 17.05.2018 |
2 |
Nowy Sącz |
8,04 zł |
8,92 zł |
16,96 zł |
ważne do 27.05.2021 |
3 |
Rabka |
7,25 zł |
8,56 zł |
15,81 zł |
ważne do 28.05.2021 |
4 |
Nowy Targ |
6,64 zł |
8,01 zł |
14,65 zł |
ważne do 5.07.2021 |
5 |
Piwniczna |
6,57 zł |
7,98 zł |
14,55 zł |
ważne do 24.05.2021 |
6 |
MAŁOPOLSKA |
5,30 zł |
9,09 zł |
14,40 zł |
obecna średnia |
7 |
Brzesko |
5,16 zł |
9,22 zł |
14,39 zł |
ważne do 23.09.2021 |
8 |
Myślenice |
3,99 zł |
9,61 zł |
13,60 zł |
ważne do 06.05.2021 |
9 |
Limanowa |
4,54 zł |
8,83 zł |
13,37 zł |
NOWA TARYFA |
10 |
Grybów |
6,05 zł |
6,21 zł |
12,26 zł |
ważne do 31.10.2021 |
11 |
Krynica Zdrój |
5,98 zł |
5,66 zł |
11,64 zł |
taryfa z 25.04.2018 |
12 |
Bochnia |
4,47 zł |
6,75 zł |
11,22 zł |
ważne do 29.05.2021 |
Przedstawione w tabeli ceny w innych miastach to ceny aktualnie obowiązujące – przed zatwierdzeniem nowych wniosków taryfowych.
Decyzja o zatwierdzeniu nowej taryfy była efektem wniosku złożonego przez Spółkę w m-cu październiku 2020 r. We wniosku tym przedstawiono szczegółową, wymaganą przepisami kalkulację kosztów oraz przychodów niezbędnych do właściwego funkcjonowania systemu wodociągowego i kanalizacyjnego prognozowanych na kolejne trzy lata obowiązywania nowej taryfy.
Jakie były powody złożenia przez Spółkę wniosku o zmianę obecnie obowiązującej taryfy ?
Bieżąca analiza kosztów funkcjonowania systemu już na początku 2020 r. wskazywała, że ceny za wodę i ścieki zaplanowane w obowiązującej taryfie na rok 2020 opracowanej na początku 2018 r. nie odpowiadają faktycznym warunkom ekonomicznymi w 2020 r. W związku z tym Spółka nie jest w stanie uzyskać zaplanowanych niezbędnych przychodów na pokrycie koniecznych kosztów.
Faktyczny i spodziewany wzrost kosztów w kalkulacji nowej taryfy obejmował przede wszystkim :
1. Wzrost kosztów energii elektrycznej :
Od stycznia 2020 r. cena energii wzrosła aż o 60%, pomimo, że Spółka uczestniczy w organizowanych przez Miasto grupowych zamówieniach publicznych na dostawę energii mając na względzie minimalizację kosztów energii elektrycznej.
2. Wzrastające koszty zagospodarowania odpadów powstających w procesie oczyszczania ścieków.
W kalkulacji obowiązującej taryfy z 2018 r. nie przewidywano tak znacznej podwyżki rynkowych cen zagospodarowania odpadów. W roku 2020 tj. trzecim okresie obowiązywania taryfy po koszty związane z zagospodarowaniem odpadów w stosunku do roku 2018 zwiększyły się dwukrotnie. Stąd też między innymi, planowany obecnie znaczący wzrost cen za ścieki.
3. Wzrost kosztów płacowych :
W trakcie obowiązywania obecnej taryfy corocznie wzrastała wysokość urzędowej płacy minimalnej : z kwoty 2.100,00 do 2.800,00 zł. W związku z tym zachodzi konieczność waloryzacji wynagrodzeń pracowników, gdyż utrzymywanie ich na poziomie niewiele wyższym od minimalnych grozi odpływem wykwalifikowanych, doświadczonych pracowników oraz problemami z pozyskaniem nowych pracowników na rynku pracy.
4. Wzrost kosztów majątkowych
W okresie obowiązywania obecnej taryfie z 2018 r. przyjęto stawkę czynszu dzierżawnego. W roku 2020 – trzecim roku obowiązywania taryfy zmianie uległa stawka z 0,25 % na 0,5%, co wpłynęło na wzrost kosztów w ostatnim okresie obrachunkowym. W pierwszym i drugim roku obowiązywania nowej taryfy planowany jest wzrost stawki czynszu dzierżawnego z poziomu 0,5 % na 0,7 % .
Należy tu zaznaczyć, że środki z tytułu dzierżawy majątku trafiają do budżetu Miasta Limanowa, skąd wracają do systemu wodno-kanalizacyjnego poprzez realizowane przez miasto inwestycje w sieci i urządzenia wodociągowe i kanalizacyjne.
Wszystkie powyższe okoliczności i założenia mają kluczowe znaczenie dla uzasadnienia planowanego wzrostu i kosztów funkcjonowania systemu wodociągowego i kanalizacyjnego oraz wynikających z tego wzrostów opłat za świadczone usługi. Wszystkie inne czynniki kosztotwórcze przyjęto w taryfie na minimalnym niezbędnym poziomie, w większości przypadków na poziomie inflacyjnym lub wynikającym z urzędowych wskaźników zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
Złożony przez Spółkę wniosek wraz z kalkulacjami został poddany szczegółowej analizie przez PGW Wody Polskie RZGW w Krakowie (organ uprawniony do kontroli i zatwierdzania taryf).
W toku prowadzonej kontroli Spółka składała szereg dodatkowych wyjaśnień, analiz i dokumentów potwierdzających zasadność przedstawionych kalkulacji finansowych oraz informacje dotyczące działań Spółki i Miasta Limanowa w zakresie racjonalizacji kosztów funkcjonowania systemu wodno-kanalizacyjnego. W efekcie, po kilkumiesięcznych analizach przedstawiony przez Spółkę wniosek taryfowy został zatwierdzony i decyzja administracyjna w tej sprawie jest trakcie procesu uprawomocnienia.
Zarząd MZGKiM Sp. z o.o. w Limanowej